Az alábbiakban az ingatlan eladás alapjait foglaltuk össze, melyből mindenki számára kiderül, miért nélkülözhetetlen a szakemberek segítsége.

Az első ingatlan eladás előtt teljesen természetes a kétségbeesés, hiszen senki nem úgy születik, hogy ismerje ezt a bonyolult folyamatot és az eladással járó költségeket. Ezért vannak a szakemberek, akik leveszik vállunkról a terhet és segítenek akadálymentesen lebonyolítani az eladást.

Szükséges adatok és dokumentumok

Kulcsfontosságú információk az építés és az esetleges felújítás ideje, hogy milyen építésű, milyen anyagból épült a ház, valamint a rezsi költség és a fűtés típusa. Elsősorban az ezeket igazoló papírokra lesz szükség, ami időközben kibővül a következőkkel:

  • Alaprajz
  • Tulajdoni lap
  • Fényképek
  • Adásvételi szerződés
  • Energetikai tanúsítvány

A tulajdoni lap elektronikus úton is lekérhető a Földhivataltól, a fényképeket pedig magunk is elkészíthetjük az apróhirdetéshez. Az ingatlan eladásához ügyvéd segítségével egy adásvételi szerződést kell írni. Ennek kötelező melléklete az energetikai tanúsítvány.

Milyen szakemberek segítségére lesz szükségünk?

Az ingatlan értékesítést soha nem szabad ügyvéd nélkül lebonyolítani! Az ügyvéd hitelesítése szükséges ahhoz, hogy az adásvételi szerződés a jogszabályoknak megfelelően íródjon meg. A szerződés mellékleteként csatolandó energetikai tanúsítvány az ingatlan energiaszükségletét igazoló hivatalos papír, melyet az energetikai tanúsítói jogosultsággal rendelkező szakemberektől (ingatlanosok, mérnökök, stb.) lehet beszerezni.

Az ügyvédi segítség a legtöbbünknek magától értetődő, de ne hagyjuk figyelmen kívül az anyagiakat sem! Az értékbecslő abban segít, hogy a megfelelő papírozás mellett a lehető legjobb áron adhassuk el az ingatlant.

Az ingatlan értékbecslés szerepe

Az eladáshoz szükséges a környék és a hasonló állapotú ingatlanok értékének ismerete. Az értékbecslés okkal szakember feladata. A független ingatlan értékbecslő szakmai rálátásával a további szükséges szempontokat is figyelembe véve a legoptimálisabb piaci értékét javasolja a tulajdonosnak.

Ahhoz, hogy a legjobb áron adhassunk el egy lakóingatlant, vagy telket, az ügyvéd mellett az ingatlan értékbecslő szakértelmét is ajánlott igénybe venni! Hozzáértés hiányában egy elhamarkodott eladáskor százezreket, ritkább esetekben akár milliókat is veszíthetünk az ingatlan árából.

A hirdetés és az érdeklődők fogadása

Ma már számos helyen ingyen lehet hirdetést feladni. Érdemes a feltölthető fotók maximális darabszámát kihasználni és alaprajzot is feltölteni, egyúttal minél részletesebb leírást adni az ingatlanról kiemelve annak előnyeit a központi fekvéstől a szép kilátásig.

Ha a vevő választ ügyvédet, az általunk megbízott ügyvéddel is nézessük át a szerződést. Semmit ne írjunk alá a szakértők segítsége nélkül, mert esetleges hiba esetén jogi és anyagi következményekkel kell számolni.

Célszerű az ingatlant csak azután birtokba adni, miután a teljes vételár kifizetésre került. Amikor az ingatlant papíron már elkelt, a legutolsó pont a kulcsátadás, vagyis a fizikai birtokbaadás. Erről a helyszínen jegyzőkönyv készül, amelyben szerepelni fog a kulcsok átadása és a mérőórák aktuális állása is rögzítésre kerül. Ezzel az eladás lezárult, de a közüzemi szolgáltatóknál jeleznünk kell a változást!