A hivatalos folyamatokkal gyakran vagyunk úgy, hogy sokkal bonyolultabbnak gondoljuk őket, kissé talán túl is bonyolítjuk. Ezért lehet nagyon hasznos segítség, ha az adminisztratív folyamatok lebonyolításához, pláne ha pénzügyi folyamatokról van szó, kapunk némi segítséget.
Ilyen, néha bizony túlgondolt metódus lehet a banki értékbecslés folyamata. Ne gondoljuk azonban azt, hogy ez a folyamat nem írható le közérthetően.
Ezek a legfontosabb lépések a banki értékbecslés folyamatában
Az értékelés megrendelése
Kinek a feladata: bank
Ebben a lépésben a bank feladata az, hogy értesítse a független értékbecslőt a megrendelésről. Fontos, hogy az értékbecslő szerződött partnere is lehet a banknak, de a vélemény adásában függetlennek kell lennie.
Az értékelési megbízás elfogadása
Kinek a feladata: értékbecslő
A független értékbecslő – aki tehát lehet a bank szerződött partnere is – elfogadja a megbízást, és ennek tényét hivatalosan vissza is igazolja a bank felé.
Időpont egyeztetés
Kinek a feladata: értékbecslő
Az értékbecslő jelentkezik az ügyfélnél, a megbízás elfogadása után 24, de legkésőbb 72 órán belül, telefonon, és egyeztetnek a szemle várható időpontjáról.
<<< Balra az ábra segíthet a még jobb megértésben.
Az ingatlan szemléje
Kinek a feladata: értékbecslő, ügyfél
A megbeszélt időpontban megtörténik a helyszíni szemle. Ez nincs külön időintervallumhoz kötve, de a szemle időpontja általában közel esik az értékbecslés folyamatának igényléséhez. Az értékbecslést kérő ügyfél feladata, hogy az értékbecslő érkezésekor legyen az ingatlanban valaki, aki beengedi a szakembert. Az ingatlan szemléjekor alaprajz felvétele történik, illetve fényképek is készülnek.
Az értékelés elkészítése
Kinek a feladata: értékbecslő
Az értékbecslő a helyszíni szemlét követően szintén viszonylag rövid határidővel elkészíti az értékelést. Erre általában 1-4 nap áll rendelkezésére. Az értékelés elkészítéséről értesíti a bankot, és a bank értesíti az ügyfelet arról, hogy a dokumentáció elkészült.
Díjfizetés
Kinek a feladata: ügyfél
Az ügyfél feladata, hogy még az értékelés átvétele előtt kiegyenlítse annak számláját, a bank, vagy az értékbecslő felé. Utóbbi ugyanis akkor küldi el a bank felé a dokumentációt, ha annak ellenértéke már beérkezett. Ezt a díjat az ügyfél állja, de kedvező hitelbírálat esetén visszakapja. Fontos azt tudni, hogy minden új felmérés új díjfizetési kötelezettséggel jár. Például egy új építésű ingatlan esetében, ha többször kell felmérni azt, annak annyiszor van díja, ahányszor felmérés történik. Persze, ebben az esetben például a díj nem ugyanannyi minden felméréskor, értelemszerűen kevesebb az újabb és újabb alkalmakkor.
Az értékbecslés átadása a bank felé
Felelős: az értékbecslő
Az értékbecslés díjának megfizetését követően az értékbecslő megküldi a banknak a dokumentációt, elektronikus formában.
Hibajavítás, papírok pótlása
Felelős: értékbecslő, ügyfél
Abban az esetben, ha szükség van rá a folyamatban, az elbíráláshoz szükséges dokumentumokat ki kell egészíteni.
A döntés
Felelős: bank
A teljes dokumentáció birtokában a bank feladata, hogy eldöntse, folyósít-e hitelt a kérelemnek megfelelően. Erre általában 15 nap áll a rendelkezésére.
Látható tehát, hogy ebben a folyamatban minden szereplőnek pontosan meghatározott feladata van, amely jól követhető. Reméljük, hogy sikerült segítenünk. Ha még lenne kérdése a folyamattal kapcsolatban, keressen minket bizalommal!